Friday 7 March 2014

Allah sebaik-baik Perancang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Alhamdulillah.. Pejam celik pejam celik..masa berlalu dengan pantas.. hari nie dah masuk minggu ke-5 saya menjalani praktikal di Jabatan Kementerian Pendidikan Malaysia, Cyberjaya. Apabila berjumpa teman-teman lain, mereka akan bertanya khabar, bertanya tentang kerja apa yang saya lakukan di sana, ‘bera’t ke? susah atau mudah? sibuk atau rileks?

Setiap orang akan menemui sesuatu yang baru dalam hidup mereka, tidak kira mereka berada di tahap apa sekalipun..bermula dari tadika, sek. rendah & menengah, IPTA/IPTS, praktikal dan seterusnya…begitu juga saya, pengalaman di KPM adalah sesuatu yang baru bagi saya. Pelbagai perkara yang saya pelajari..nampak kerja biasa-biasa je tapi hasil yang diperolehi adalah luarbiasa.

Salah satunya adalah menghadiri mesyuarat yang disertai org2 yg berpengalaman dalam bidang pendidikan, org2 yg banyak memberi idea untuk pendidikan, dan org2 yg berjasa besar meningkatkan pendidikan rakyat di Negara ini. Maksud saya yg nampak biasa2 ialah mencatat hasil perbincangan dari ahli mesyuarat..hanya mendengar dan mencatat. Sesiapapun boleh melakukan ini..yg luarbiasanya adalah perkara yg dibincangkan…ia adalah sesuatu yg besar..melibatkan kemaslahatan umat.

Saya bekerja dalam pejabat..itu yg saya bagitau pd teman2 yg bertanya. Mereka pun dah boleh membayangkan sendiri..saya pasti kawan-kawan saya yg lain pun ada yg sama macam saya. Ada pula yg bertanya, berkait ke dgn kos yg saya ambik iaitu bhs Arab & Komunikasi..?

Allah sebaik-baik Perancang…

Tiada siapa yg boleh melawan ketentuan-Nya..bila kita sudah merancang, pasti kita ingin rancangan kita itu berjaya ke akhirnya. Ujian sentiasa hadir untuk mereka yg beriman. Saya percaya, anda mengetahui maksud saya..kerna setiap drpd anda mengalaminya. Sebagai contoh, saya diberi pilihan untuk memilih tempat yg sesuai, mudah dan terbaik untuk menjalani praktikal. Bukannya tiada pilihan langsung..hinggakan saya sendiri keliru sebelum mengesahkan pilihan..ia sebahagian perancangan dan usaha..inilah ujian yg perlu kita hayati hikmahnya..

Dan hinggalah ke hari ini, ujian itu tetap ada..bergantung pd kekuatan yg ada pada diri  utk menghadapinya..memang tampak seperti tiada kaitan dengan kos yg saya ambik tetapi ia tetap ilmu yg berguna bagi saya..dan sesiapapun yg merasainya..setakat ini yg mampu saya kongsikan..semoga hari seterusnya lbh baik drpd hari ini...! 


Wallahu a'lam..



No comments: