Tuesday 14 July 2020

UNGKAPAN DAN AYAT (القوالب العربية) al-LUGHATUL al-ARABIAH al-MU'ASIRAH Tingkatan Satu

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayat petunjuk untuk (mendapat nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiqNya); sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran. Dan mereka diseru: Itulah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan (Surah Al-A'raf, ayat 43) 


Untuk pos kali ni..saya nak kongsikan templat untuk membina ayat dalam bahasa Arab. Dengan mempelajari dan memahami templat ini, sedikit banyak dapat membantu pelajar dapat membina ayat dalam bahasa Arab. Kebiasaannya, kalau nak bina ayat dalam bahasa Arab perlulah belajar asas nahu.


Dalam mata pelajaran al-LUGHATUL al-ARABIAH al-MU'ASIRAH tingkatan satu dan dua menekankan kaedah penggunaan templat bahasa asas dan mudah. Antara templat yang dicadangkan melalui DSKP al-LUGHATUL al-ARABIAH al-MU'ASIRAH KSSM TINGKATAN 1 ialah...




  1. Kata Nama + Kata Nama
  2. Kata Nama + Kata Kerja
  3. Kata Nama + Kata Sendi + Kata Nama
  4. Kata Nama + Kata Kerja + Kata Sendi + Kata Nama
  5. Kata Kerja + Kata Nama
  6. Kata Kerja + Kata Nama + Kata Nama
  7. Kata Kerja + Kata Nama + Kata Sendi + Kata Nama
  8. Kata Kerja + Kata Nama + Kata Sendi + Kata Nama + Kata Nama



  9. Berikut ini saya kongsikan LATIHAN MEMBINA AYAT menggunakan templat ini....



    Sekiranya terdapat kesalahan ejaan dalam perkongsian , mohon perbetulkan. Maaf atas kesulitan. Ini saja untuk kali ini. Semoga apa yang dikongsikan bermanfaat buat semua. Terima kasih.

    1 comment:

    ummifa said...

    Wowwweee...terbaek..mohon