Wednesday 22 January 2014

Ketika aku mengeluh



Ketika aku mengeluh,
Aku tak sedar aku ini alpa pada kurniaan-Nya,
Aku tak sedar tingkahku itu meratah rasa takwa kepada-Nya,
Aku tak sedar Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat segala-galanya,

Ketika aku mengeluh,
Aku rancak berbicara tentang sakitnya hati,
Aku rancak bereaksi muka tak puas hati,
Aku rancak berbuat hal sama berulang kali,

Ketika aku mengeluh,
Jarang fikir pasal mati,
Selalu fikir hal duniawi,

Ketika aku mengeluh,
Aku mencari teman keluh isi hati,
Aku mengarut sana-sini,
Aku ‘melawan’ segala pakar motivasi

Ketika aku mengeluh,
Ruangan minda ligat beranimasi,
Ruangan bibir petah beroperasi,
Ruangan hati pantas membasi,

Ketika aku mengeluh,
Ketika itulah ketenanganku tercalar
bak pokok getah yang ditoreh.
Ketika itulah keimananku luntur
dek Clorox berjenama KELUH-KESAH. 



No comments: