Sunday 2 June 2013

Aku Seorang Pengembara


Daripada Ibnu Umar R.A telah berkata; Rasulullah S.A.W telah memegang bahu seraya bersabda; “Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau atau pengembara”, maka Ibnu Umar R.A berkata pula; “Jika anda berada di waktu petang, jangan tunggu sampai pagi, jika anda berada di waktu pagi, jangan tunggu sampai petang. Gunakanlah peluang masa sihat sebelum datangnya sakit, dan gunakanlah peluang masa hidup sebelum tibanya maut.” (Hadis riwayat Bukhari)

Kamu sedang mengembara wahai diri..mencari bekalan untuk ke tempat yang abadi. Kamu adalah pengembara! Kamu seorang pengembara! Aku seorang pengembara??

Dah lama saya ingin kongsikan puisi ini untuk semua..tajuknya: “Aku Seorang Pengembara”…hayatilah…^_^…karya biasa buat semua..


Aku Seorang Pengembara






Nukilan: Sang Pengembara



Ketahuilah, kamu akan menemui banyak perkara dalam hidupmu selama kamu mengembara. Kamu diberi akal untuk memilih yang mana baik dan yang mana buruk…justeru itu..pandai-pandailah kita memilihnya..jika berbuat baik, istiqomahlah. Jika berbuat buruk, sama-sama memperbaiki diri untuk masa-masa yang berbaki ini. 

No comments: